Na samym początku tego tekstu chciałbym rozwiać wątpliwości, mogące zrodzić
się u osób go czytających. Po pierwsze; to nie jest tekst sponsorowany, nie
otrzymałem żadnej gratyfikacji mającej na celu skłonić mnie do jego napisania,
ani nie zostałem do tego zmuszony. Po drugie; nie jestem w jakikolwiek sposób
związany z żadnym sklepem piwnym, zorientowanym między innymi na sprzedaż nie
tylko stacjonarną, ale także internetową. Mam tu na myśli zależność służbową,
jak i prywatną. Po prostu chcę tutaj zamieścić swoje przemyślenia na temat
zakupu piwa przez Internet
Jestem świadom tego, że sporej rzeszy osób tekst może wydać się banalny.
Jeśli ktoś jest piwowarem domowym i warzy sobie piwo sam, nie posiada potrzeby
zakupu gotowych produktów piwnych, bo jest w stanie je sobie wytworzyć – ten
tekst może taką osobę nudzić. Wszystkim mieszkańcom dużych miast, w których
istnieje spora liczba specjalistycznych sklepów piwnych ów wpis też może wydać
się niespecjalnie ciekawy, dlatego nie czujcie się w obowiązku brnąć dalej.
Wpis powstał z myślą o osobach, które tak jak ja mieszkają w niewielkich
miejscowościach, gdzie często piwo takie jak Lubuskie Jasne jest nie lada
gratką, bo całe miasto i tak „Lechem i Żywcem stoi”. Często pomimo relatywnie
niedużych odległości nie zawsze jest czas i chęci, by udać się na piwne zakupy
do większego miasta, gdzie można by „napełnić kratkę”. Zawsze, gdy udaję się do
Poznania biorę ze sobą plecak, albo mocną torbę, bo wiem, że jeśli nadarzy się
okazja, to na pewno zajrzę do jednego z tamtejszych specjalistycznych sklepów.
Parę razy zdarzył mi się wyjazd stricte piwny do Poznania, ale jest to dość
czasochłonne – nie posiadam prawa jazdy z powodów zdrowotnych, więc korzystam z
transportu publicznego.
„Piwna rewolucja” w Polsce przyczynia się do wzrostu poziomu kultury
piwnej, świadomości konsumentów piwa, to także implementacja na polski rynek
stylów piwnych dotychczas niezbyt popularnych, poszerzenie oferty sklepów
piwnych o nowe piwa, których „egzotyczność” czy cena stanowią coraz mniejszy
problem dla piwoszy, żądnych nowych, piwnych doznań. Co za tym idzie, powstaje
coraz więcej sklepów z szerokim asortymentem piwnym, bądź pubów z „prawdziwie
piwną duszą” tzw. „multitapów”.
Piwne sklepy internetowe to wypadkowa opisanej powyżej sytuacji, która
bardzo sprzyja promocji piwa jako napoju, obalaniu piwnych mitów oraz propaguje
piwną kulturę ukazując piwo jako trunek, który także (podobnie do wina) wymaga
pewnej estymy od konsumenta, a nie jest tylko środkiem na kaca, albo dobrym
materiałem na tak zwane „before party” przed wyjściem „w miasto”. Drugi czynnik
sprzyjający tej formie sprzedaży piwa to wielki entuzjazm Polaków wobec zakupów
internetowych. Od kilku lat widoczny jest systematyczny wzrost ilości, oraz
wartości e-zakupów. Według różnych danych zakupy internetowe regularnie robi
40-50% polskich internautów, a ponad 70% wszystkich użytkowników Internetu w
naszym kraju przynajmniej raz dokonała zakupu przez Internet. Szacuje się, że
polski rynek e-commerce jest warty 600 000 000 euro. W związku ze
sceptycznym podejściem wielu Polaków (potencjalnych klientów e-sklepów) sklepy
internetowe świadczą usługi na bardzo wysokim poziomie, dbając o nienaganny
wizerunek.
Z uwagi na coraz większą popularność piwa jako produktu spożywczego, a
także entuzjazmem, jaki wzbudzają e-zakupy pojawienie się tego typu sklepów
(piwnych, online) było kwestią czasu. W 2010 roku sprzedaż internetowa
prowadził poznański sklep „Piwa świata”, ale w owym czasie było chyba jeszcze
trochę za wcześnie na taką rewolucję, bo z czasem sklep zawiesił działalność
wysyłkową. Nie pamiętam dokładnie chronologicznej kolejności pojawiania się
piwnych e-sklepów w sieci. W 2011 roku już istniało kilka (bodajże 2-3, tak
przy okazji to właśnie wtedy zacząłem się zastanawiać nad tą forma nabywania
piwa po wyprowadzce z Poznania), a kilka nowych pojawiło się w roku 2012. Dziś
takich sklepów jest mi znanych sześć (mam tu na myśli podmioty aktywnie
prowadzące działalność internetową, ponieważ są tez takie, które ową
działalność zawiesiły). Podana liczba dotyczy sklepów stricte piwnych, a nie
internetowych sklepów monopolowych, które posiadają też piwo w swojej ofercie.
Jak w przypadku każdej formy e-zakupów mamy tutaj zalety i wady tego typu
zakupów. Na towar trzeba trochę dłużej poczekać niż przy zakupach tradycyjnych.
W dobie błyskawicznych płatności zamówienia są realizowane od ręki i
najczęściej jest tak, że jeśli nie tego samego dnia, to już nazajutrz sklep
informuje o wysłaniu paczki podając numer listu przewozowego, którego status i
lokalizację możemy śledzić poprzez „Track & Trace” na stronach firm
kurierskich.
W przypadku piwa wątpliwością, która może mieć wpływ na sceptyczne
podejście klientów (co za tym idzie nie korzystanie z tej formy usług) jest
obawa o stan zawartości paczki. Szklane opakowania są znane z wysokiego stopnia
podatności na różnego rodzaju uszkodzenia, powstające w wyniku braku
odpowiedniego traktowania. Przede wszystkim – butelki w paczce są bardzo dobrze
zabezpieczone. Sklepy nie żałują folii bąbelkowej, tektury na przegródki
pomiędzy butelkami, tak aby szklane opakowania nie ucierpiały w trakcie
transportu. Poza tym przesyłki są ubezpieczone. Dlatego istotne jest, by
sprawdzić zawartość paczki w obecności kuriera, bowiem tylko wtedy można
reklamować uszkodzenia towaru na podstawie protokołu szkody (niestety stłuczki
się zdarzają). Kurierzy często próbują się jak najszybciej ulotnić tłumacząc
się brakiem czasu, ale dopóki nie pokwitujemy odbioru – dopóty finalnej
formalności nie staje się zadość i doręczyciel musi cierpliwe czekać.
Pamiętajcie o tym, bo to Wasz as w rękawie jako klientów i nie mam tu tylko na
myśli zakupów piwa dokonywanych za pośrednictwem Internetu, ale także nabywania
tą drogą innych kruchych i delikatnych produktów.
Jeszcze jedna rzecz może być istotna dla sceptyków. Argumentem przeciwników
może być kwestia obawy przed otrzymaniem trefnego produktu (tego typu zarzut
występuje zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet produktów spożywczych),
czyli na przykład przeterminowanego piwa. Po pierwsze, nie spotkałem się z taką
sytuacją. Po drugie, myślę, że dla sklepu internetowego taka rzecz byłaby
„strzałem w kolano”, bo wieści o tego typu praktykach rozeszłyby się bardzo
szybko, odstraszając i zniechęcając potencjalnych klientów.
Zaletą internetowych sklepów piwnych jest to, że są one w stanie dotrzeć ze
swoją ofertą do jak najdalszych części Polski. Uważam to za wielki pozytyw, bo
siedząc sobie w domowym zaciszu, mogę ze spokojem przeglądać oferty sklepów,
porównywać ceny, a następnie zamówić do domu te pozycje, które w danej chwili
najbardziej mnie interesują. Za 1-3 dni zapuka do mnie kurier z paczką. A
propos kosztów dostawy, nie da się ukryć, że należy się z nimi liczyć, ale to
typowe dla e-zakupów, bo ktoś zakupiony towar musi dostarczyć. Sklepy internetowe
wolą częściej korzystać z nieco droższych firm kurierskich, ale dowożących do
klientów paczki w całości. Kwota 15-20 złotych nie wydaje mi się być jakimś
szczególnie dotkliwym kosztem. Często sam wyjazd samochodem po piwo, gdy do
większego miasta ma się powyżej 50 km jest droższy, niż cena przesyłki. Z resztą,
taka jest specyfika zakupów w sklepach internetowych.
Warto mieć na uwadze fakt, że czasem warunki mogą nie sprzyjać zakupom piwa
w formie wysyłkowej, ze względu na niekorzystną aurę (nie wiem, jak wyglądają
magazyny i sortownie firm kurierskich, jeżeli chodzi o warunki środowiskowe).
Sroga zima, czy upalne lato to czas, w którym zastanowiłbym się nad takimi
zakupami, zwłaszcza piw niepasteryzowanych. Poza tym każda pora roku nie objęta
pogodowymi ekstremami jest dobra.
Jestem zagorzałym entuzjastą tej formy zakupów „materiału bazowego dla
działalności bloga” z uwagi na ich wygodę, a także fakt szybkiej realizacji
dostaw. Wiadomo, że nie ma na świecie rzeczy idealnych, a zakupy internetowe
nie zastąpią tradycyjnych, dostarczających pociechy z krzątania się pomiędzy
sklepowymi półkami, oglądania i dotykania towarów na nich wystawionych. Z
drugiej strony medium jakim jest Internet daje możliwości pozyskiwania nowych
klientów, bez konieczności styczności przestrzennej, co jest sporym ułatwieniem
dla realizacji transakcji zakupu/sprzedaży. Pewne mankamenty, o których pisałem
są typowe dla całego sektora e-zakupów i klient decydując się na e-zakupy, wie
z czym musi się liczyć. Występują tutaj pewne czynniki specyficzne (podatność
butelek na uszkodzenia i konieczność zabezpieczenia ich w przesyłce oraz
odpowiedniego traktowania paczek ze szkłem, możliwe niekorzystne warunki
pogodowe). Poza tym mamy do czynienie z e-zakupowym „wspólnym mianownikiem” –
nabycie towaru drogą elektroniczną, konieczność pośrednictwa firmy
kurierskiej/pocztowej.
Intencją autora jest przekonanie do zakupu przez Internet osób lubiących
poszerzać swoje piwne horyzonty i mieszkających w miejscach, w których jest to
bardzo trudne z uwagi na wszechobecność „Wielkiej Trójcy” oraz niechęć
sklepikarzy przed sprowadzaniem nowości w myśl zasady „lepsze jest wrogiem
dobrego”. Nie ma się czego bać. Piwo dociera w całości i bardzo szybko (często
już po 1-2 dniach oczekiwałem kuriera). Warto pamiętać, że gdy zamówienie
składane jest pod koniec tygodnia roboczego paczka prawdopodobnie zostanie
wysłana dopiero po weekendzie, ponieważ sklepy wychodzą z założenia (moim
zdaniem - całkiem słusznego), że lepiej, gdy piwo spędzi weekend na zapleczu
sklepu niż w sortowni, gdzie warunki środowiskowe mogą nie sprzyjać złotemu
napojowi. Jak dla mnie, jest to bardzo przyjemny sposób na zaopatrzenie się w
dobre piwo bez potrzeby wyjazdu do dużego miasta. Dzięki temu, w moim domu
zawsze jest kilka-kilkanaście butelek ciekawego piwa, którego nabycie w moim mieście
graniczy z cudem. Jeśli targały Tobą wątpliwości – mam nadzieję, że udało mi
się je rozwiać. Pomimo mocnego subiektywizmu każdego bloga starałem się aby
tekst był możliwie jak najbladziej obiektywny. Dobre oceny sklepów wynikają z
faktu rzetelnego podejścia do klienta, a nie z uwagi na osobiste powiązanie z
którymkolwiek z podmiotów. Nie zostałem przekupiony, zwerbowany, zmuszony do
powstania tekstu. Piszę jak jest nie oczekując nic w zamian, bo uważam, że
skoro coś jest dobre, to dlaczego by o tym nie napisać?
Appendix – Moje
doświadczenia związane z e-zakupami piwa (stan na 23.04.2014)
Piwonia Piwa Z Duszą – http://esklep.piwazdusza.pl – czytelna
strona, wiadomo, które piwa są dostępne, skatalogowane i usystematyzowane
według stylów, krajów pochodzenia. Dostępne są też tagi z częstymi zapytaniami
w sklepowej wyszukiwarce. Przydatna opcja strony polegająca na wyszczególnianiu
pozycji dostępnych w pierwszej kolejności. Możliwość płatności tradycyjnym
e-przelewem, albo ekspresowym. Szybka realizacja zleceń, dobry kontakt i miła
obsługa. Pewniak! Póki co, dokonałem tam dwóch zamówień. W tym sklepie
dokonałem pierwszego mojego zamówienia piwa przez Internet w ogóle. W lutym
tego roku miałem okazję odwiedzić ten piwny zakątek podczas mojej wizyty w
Warszawie. Oczywiście, nie wyszedłem z pustymi rękoma, tylko z pełnym
plecakiem. W zeszłym roku sklep brał udział w akcji „Dzień Darmowej Dostawy”. Promocja
z dniem darmowej wysyłki ma być kontynuowana, ale będą to akcje bardzo
spontaniczne, dlatego warto śledzić fanpage sklepu.
Browarium – Sklepy piwne
– http://ebrowarium.pl – ładna czytelna strona, piwa
posiadają opisy, są usystematyzowane, widoczna dostępność towaru. Strona internetowa
przyjazna przeglądającemu. Możliwość tradycyjnego e-przelewu, przelewu
ekspresowego bądź płatności przy odbiorze. W jednorazowym zamówieniu można
zamówić 18 butelek o pojemności 0,5l. Po przekroczeniu tej ilości koszt
przesyłki zostanie zdublowany. Dobry kontakt i miła obsługa – sklep potwierdza
telefonicznie, gdy zamówienie jest gotowe do wysyłki. Do tej pory zamówiłem tam
piwo trzy razy. Bogaty wybór piw polskich i zagranicznych. Szybka realizacja
zleceń. Pewniak!
Piwoteka – http://piwoteka.pl – czytelna
strona, często i na bieżąco aktualizowana, Rozbudowany system katalogowy piw –
szczegółowy podział na style, kraje pochodzenia, pasteryzację. Bezpośredni
odnośnik do nowych produktów (podobnie jak w przepadku dwóch poprzednich
sklepów). Nie zawsze przy piwach zamieszczone są ich zdjęcia. Dostępność piwa
nie jest ujęta w sposób zerowo-jedynkowy (jest lub nie), ale posiada kilka
statusów takich jak: „duża ilość”, „średnia ilość”, „na wyczerpaniu” i „brak
towaru”. Płatność jak wszędzie. Szybka realizacja zleceń. Do tej pory
zamawiałem raz, a konkretnie (40 piw). Pewniak! Dobry kontakt i miła obsługa.
Myślę, że kolejne zamówienie to kwestia czasu, gdyż stale śledzę ofertę sklepu.
Od niedawna sklep współpracuje z Tomkiem Kopyrą, a w ramach tejże kooperacji oglądając
filmy na jego videoblogu można zakupić
piwa w tym sklepie ze zniżką. Promocja obowiązuje w dniu publikacji piwa z
browaru Harviestoun Brewery. W trakcie filmu podawane jest hasło, które
uprawnia do otrzymania rabatu. Czasem stosowane są promocje polegające na tym, że
wybrane piwa sprzedawane są w cenie hurtowej. Można wtedy nabyć rarytasy w
dobrej cenie.
Piwa regionalne –
Katowice Mariacka – http://piwa-regionalne.com.pl – rozbudowany
sposób wyszukiwania piw na stronie. Sama strona jest bardzo czytelna. Sklep
prowadzi program lojalnościowy dla stałych klientów. Duży wybór piw z Polski i
zza granicy. Sympatyczna i fachowa obsługa. Produkty na stronie są dobrze opisane,
choć czasem brakuje przy nich zdjęć. Możliwość przedpłaty lub zamówienia za
pobraniem (podobnie jak w Piwotece i Browarium). Jak dotąd, zamawiałem piwo w
tym sklepie jeden raz. Transakcja przebiegła pomyślnie i regularnie odwiedzam
stronę sklepu, by prześledzić ofertę. Następne zamówienie to nie kwestia „czy”,
ale „kiedy”.
Piwosz Piwo Regionalne Retkinia – http://piwosz-sklep.pl – sklep,
który zaistniał w Internecie w zeszłym roku. Ładna strona, podział piw ze
względu na różne kryteria (styl, kraj pochodzenia, woltaż, rodzaj opakowania,
etc.). Przydatna funkcja w wyszukiwarce, szeregująca piwa według kryterium
dostępności – te piw wyświetlane są jako pierwsze. Sympatyczna i fachowa
obsługa. Dobry kontakt ze sklepem na każdym etapie realizacji zamówienia. Sklep
prowadzi program lojalnościowy. Duży wybór piw. Zamawiałem tam piwo dwa razy i
za każdym razem transakcja przebiegła bez jakichkolwiek problemów. Polecam.
PiwPaw – http://sklep.piwpaw.pl
– sklep (działający w ramach multitapu) o nieco innej formule, bowiem sprzedaje
piwo rozlewane z beczek do butelek PET. Więcej na ten temat pisałem tutaj.
Miła obsługa i szybka realizacja zamówienia. Można tą drogą nabyć piwa, które
nie są rozlewane do butelek, a samo opakowanie jest znacznie mniej podatne na
uszkodzenia. Minusem jest bardzo krótki termin przydatności zamówionego piwa do
spożycia. Transakcja przebiegła bezproblemowo, a dostarczone piwo było dobre. Zamawiałem
raz, a zadecydowała o tym chęć spróbowania premierowego piwa z Browaru
Bazyliszek. Przy okazji zamówiłem też dwa piwa z Minibrowaru Haust. Piwo
rozlewane jest do butelek PET o pojemności jednego litra.
HOPBOX – http://hopbox.pl – nowa inicjatywa, nie będąca sklepem
internetowym, ale pozwalająca na nabycie piwa drogą internetową. Jest to
platforma subskrypcyjna, czyli wykupuje się abonament a w ramach tego otrzymuje
się gotowe zestawy z piwem. O samej inicjatywie więcej pisałem w tym poście.
Ciekawy pomysł, który w zamierzeniu twórców ma być komplementarny dla oferty
sklepów z piwem. W ofercie zestaw piw polskich lub zagranicznych. Przy
zamówieniu pierwszego, zdecydowałem się na zagraniczny. Piwo dotarło szybko i w
całości.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń