UWAGA!

Strona, z uwagi na publikowane na niej treści, przeznaczona jest wyłącznie dla osób pełnoletnich.

środa, 24 kwietnia 2013

Rzecz o piwnym e-shoppingu



Na samym początku tego tekstu chciałbym rozwiać wątpliwości, mogące zrodzić się u osób go czytających. Po pierwsze; to nie jest tekst sponsorowany, nie otrzymałem żadnej gratyfikacji mającej na celu skłonić mnie do jego napisania, ani nie zostałem do tego zmuszony. Po drugie; nie jestem w jakikolwiek sposób związany z żadnym sklepem piwnym, zorientowanym między innymi na sprzedaż nie tylko stacjonarną, ale także internetową. Mam tu na myśli zależność służbową, jak i prywatną. Po prostu chcę tutaj zamieścić swoje przemyślenia na temat zakupu piwa przez Internet

Jestem świadom tego, że sporej rzeszy osób tekst może wydać się banalny. Jeśli ktoś jest piwowarem domowym i warzy sobie piwo sam, nie posiada potrzeby zakupu gotowych produktów piwnych, bo jest w stanie je sobie wytworzyć – ten tekst może taką osobę nudzić. Wszystkim mieszkańcom dużych miast, w których istnieje spora liczba specjalistycznych sklepów piwnych ów wpis też może wydać się niespecjalnie ciekawy, dlatego nie czujcie się w obowiązku brnąć dalej.  

Wpis powstał z myślą o osobach, które tak jak ja mieszkają w niewielkich miejscowościach, gdzie często piwo takie jak Lubuskie Jasne jest nie lada gratką, bo całe miasto i tak „Lechem i Żywcem stoi”. Często pomimo relatywnie niedużych odległości nie zawsze jest czas i chęci, by udać się na piwne zakupy do większego miasta, gdzie można by „napełnić kratkę”. Zawsze, gdy udaję się do Poznania biorę ze sobą plecak, albo mocną torbę, bo wiem, że jeśli nadarzy się okazja, to na pewno zajrzę do jednego z tamtejszych specjalistycznych sklepów. Parę razy zdarzył mi się wyjazd stricte piwny do Poznania, ale jest to dość czasochłonne – nie posiadam prawa jazdy z powodów zdrowotnych, więc korzystam z transportu publicznego.

„Piwna rewolucja” w Polsce przyczynia się do wzrostu poziomu kultury piwnej, świadomości konsumentów piwa, to także implementacja na polski rynek stylów piwnych dotychczas niezbyt popularnych, poszerzenie oferty sklepów piwnych o nowe piwa, których „egzotyczność” czy cena stanowią coraz mniejszy problem dla piwoszy, żądnych nowych, piwnych doznań. Co za tym idzie, powstaje coraz więcej sklepów z szerokim asortymentem piwnym, bądź pubów z „prawdziwie piwną duszą” tzw. „multitapów”.

Piwne sklepy internetowe to wypadkowa opisanej powyżej sytuacji, która bardzo sprzyja promocji piwa jako napoju, obalaniu piwnych mitów oraz propaguje piwną kulturę ukazując piwo jako trunek, który także (podobnie do wina) wymaga pewnej estymy od konsumenta, a nie jest tylko środkiem na kaca, albo dobrym materiałem na tak zwane „before party” przed wyjściem „w miasto”. Drugi czynnik sprzyjający tej formie sprzedaży piwa to wielki entuzjazm Polaków wobec zakupów internetowych. Od kilku lat widoczny jest systematyczny wzrost ilości, oraz wartości e-zakupów. Według różnych danych zakupy internetowe regularnie robi 40-50% polskich internautów, a ponad 70% wszystkich użytkowników Internetu w naszym kraju przynajmniej raz dokonała zakupu przez Internet. Szacuje się, że polski rynek e-commerce jest warty 600 000 000 euro. W związku ze sceptycznym podejściem wielu Polaków (potencjalnych klientów e-sklepów) sklepy internetowe świadczą usługi na bardzo wysokim poziomie, dbając o nienaganny wizerunek.

Z uwagi na coraz większą popularność piwa jako produktu spożywczego, a także entuzjazmem, jaki wzbudzają e-zakupy pojawienie się tego typu sklepów (piwnych, online) było kwestią czasu. W 2010 roku sprzedaż internetowa prowadził poznański sklep „Piwa świata”, ale w owym czasie było chyba jeszcze trochę za wcześnie na taką rewolucję, bo z czasem sklep zawiesił działalność wysyłkową. Nie pamiętam dokładnie chronologicznej kolejności pojawiania się piwnych e-sklepów w sieci. W 2011 roku już istniało kilka (bodajże 2-3, tak przy okazji to właśnie wtedy zacząłem się zastanawiać nad tą forma nabywania piwa po wyprowadzce z Poznania), a kilka nowych pojawiło się w roku 2012. Dziś takich sklepów jest mi znanych sześć (mam tu na myśli podmioty aktywnie prowadzące działalność internetową, ponieważ są tez takie, które ową działalność zawiesiły). Podana liczba dotyczy sklepów stricte piwnych, a nie internetowych sklepów monopolowych, które posiadają też piwo w swojej ofercie.

Jak w przypadku każdej formy e-zakupów mamy tutaj zalety i wady tego typu zakupów. Na towar trzeba trochę dłużej poczekać niż przy zakupach tradycyjnych. W dobie błyskawicznych płatności zamówienia są realizowane od ręki i najczęściej jest tak, że jeśli nie tego samego dnia, to już nazajutrz sklep informuje o wysłaniu paczki podając numer listu przewozowego, którego status i lokalizację możemy śledzić poprzez „Track & Trace” na stronach firm kurierskich.

W przypadku piwa wątpliwością, która może mieć wpływ na sceptyczne podejście klientów (co za tym idzie nie korzystanie z tej formy usług) jest obawa o stan zawartości paczki. Szklane opakowania są znane z wysokiego stopnia podatności na różnego rodzaju uszkodzenia, powstające w wyniku braku odpowiedniego traktowania. Przede wszystkim – butelki w paczce są bardzo dobrze zabezpieczone. Sklepy nie żałują folii bąbelkowej, tektury na przegródki pomiędzy butelkami, tak aby szklane opakowania nie ucierpiały w trakcie transportu. Poza tym przesyłki są ubezpieczone. Dlatego istotne jest, by sprawdzić zawartość paczki w obecności kuriera, bowiem tylko wtedy można reklamować uszkodzenia towaru na podstawie protokołu szkody (niestety stłuczki się zdarzają). Kurierzy często próbują się jak najszybciej ulotnić tłumacząc się brakiem czasu, ale dopóki nie pokwitujemy odbioru – dopóty finalnej formalności nie staje się zadość i doręczyciel musi cierpliwe czekać. Pamiętajcie o tym, bo to Wasz as w rękawie jako klientów i nie mam tu tylko na myśli zakupów piwa dokonywanych za pośrednictwem Internetu, ale także nabywania tą drogą innych kruchych i delikatnych produktów.

Jeszcze jedna rzecz może być istotna dla sceptyków. Argumentem przeciwników może być kwestia obawy przed otrzymaniem trefnego produktu (tego typu zarzut występuje zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet produktów spożywczych), czyli na przykład przeterminowanego piwa. Po pierwsze, nie spotkałem się z taką sytuacją. Po drugie, myślę, że dla sklepu internetowego taka rzecz byłaby „strzałem w kolano”, bo wieści o tego typu praktykach rozeszłyby się bardzo szybko, odstraszając i zniechęcając potencjalnych klientów.

Zaletą internetowych sklepów piwnych jest to, że są one w stanie dotrzeć ze swoją ofertą do jak najdalszych części Polski. Uważam to za wielki pozytyw, bo siedząc sobie w domowym zaciszu, mogę ze spokojem przeglądać oferty sklepów, porównywać ceny, a następnie zamówić do domu te pozycje, które w danej chwili najbardziej mnie interesują. Za 1-3 dni zapuka do mnie kurier z paczką. A propos kosztów dostawy, nie da się ukryć, że należy się z nimi liczyć, ale to typowe dla e-zakupów, bo ktoś zakupiony towar musi dostarczyć. Sklepy internetowe wolą częściej korzystać z nieco droższych firm kurierskich, ale dowożących do klientów paczki w całości. Kwota 15-20 złotych nie wydaje mi się być jakimś szczególnie dotkliwym kosztem. Często sam wyjazd samochodem po piwo, gdy do większego miasta ma się powyżej 50 km jest droższy, niż cena przesyłki. Z resztą, taka jest specyfika zakupów w sklepach internetowych.  

Warto mieć na uwadze fakt, że czasem warunki mogą nie sprzyjać zakupom piwa w formie wysyłkowej, ze względu na niekorzystną aurę (nie wiem, jak wyglądają magazyny i sortownie firm kurierskich, jeżeli chodzi o warunki środowiskowe). Sroga zima, czy upalne lato to czas, w którym zastanowiłbym się nad takimi zakupami, zwłaszcza piw niepasteryzowanych. Poza tym każda pora roku nie objęta pogodowymi ekstremami jest dobra.

Jestem zagorzałym entuzjastą tej formy zakupów „materiału bazowego dla działalności bloga” z uwagi na ich wygodę, a także fakt szybkiej realizacji dostaw. Wiadomo, że nie ma na świecie rzeczy idealnych, a zakupy internetowe nie zastąpią tradycyjnych, dostarczających pociechy z krzątania się pomiędzy sklepowymi półkami, oglądania i dotykania towarów na nich wystawionych. Z drugiej strony medium jakim jest Internet daje możliwości pozyskiwania nowych klientów, bez konieczności styczności przestrzennej, co jest sporym ułatwieniem dla realizacji transakcji zakupu/sprzedaży. Pewne mankamenty, o których pisałem są typowe dla całego sektora e-zakupów i klient decydując się na e-zakupy, wie z czym musi się liczyć. Występują tutaj pewne czynniki specyficzne (podatność butelek na uszkodzenia i konieczność zabezpieczenia ich w przesyłce oraz odpowiedniego traktowania paczek ze szkłem, możliwe niekorzystne warunki pogodowe). Poza tym mamy do czynienie z e-zakupowym „wspólnym mianownikiem” – nabycie towaru drogą elektroniczną, konieczność pośrednictwa firmy kurierskiej/pocztowej.

Intencją autora jest przekonanie do zakupu przez Internet osób lubiących poszerzać swoje piwne horyzonty i mieszkających w miejscach, w których jest to bardzo trudne z uwagi na wszechobecność „Wielkiej Trójcy” oraz niechęć sklepikarzy przed sprowadzaniem nowości w myśl zasady „lepsze jest wrogiem dobrego”. Nie ma się czego bać. Piwo dociera w całości i bardzo szybko (często już po 1-2 dniach oczekiwałem kuriera). Warto pamiętać, że gdy zamówienie składane jest pod koniec tygodnia roboczego paczka prawdopodobnie zostanie wysłana dopiero po weekendzie, ponieważ sklepy wychodzą z założenia (moim zdaniem - całkiem słusznego), że lepiej, gdy piwo spędzi weekend na zapleczu sklepu niż w sortowni, gdzie warunki środowiskowe mogą nie sprzyjać złotemu napojowi. Jak dla mnie, jest to bardzo przyjemny sposób na zaopatrzenie się w dobre piwo bez potrzeby wyjazdu do dużego miasta. Dzięki temu, w moim domu zawsze jest kilka-kilkanaście butelek ciekawego piwa, którego nabycie w moim mieście graniczy z cudem. Jeśli targały Tobą wątpliwości – mam nadzieję, że udało mi się je rozwiać. Pomimo mocnego subiektywizmu każdego bloga starałem się aby tekst był możliwie jak najbladziej obiektywny. Dobre oceny sklepów wynikają z faktu rzetelnego podejścia do klienta, a nie z uwagi na osobiste powiązanie z którymkolwiek z podmiotów. Nie zostałem przekupiony, zwerbowany, zmuszony do powstania tekstu. Piszę jak jest nie oczekując nic w zamian, bo uważam, że skoro coś jest dobre, to dlaczego by o tym nie napisać?  


Appendix – Moje doświadczenia związane z e-zakupami piwa (stan na 23.04.2014)

Piwonia Piwa Z Duszą  http://esklep.piwazdusza.pl – czytelna strona, wiadomo, które piwa są dostępne, skatalogowane i usystematyzowane według stylów, krajów pochodzenia. Dostępne są też tagi z częstymi zapytaniami w sklepowej wyszukiwarce. Przydatna opcja strony polegająca na wyszczególnianiu pozycji dostępnych w pierwszej kolejności. Możliwość płatności tradycyjnym e-przelewem, albo ekspresowym. Szybka realizacja zleceń, dobry kontakt i miła obsługa. Pewniak! Póki co, dokonałem tam dwóch zamówień. W tym sklepie dokonałem pierwszego mojego zamówienia piwa przez Internet w ogóle. W lutym tego roku miałem okazję odwiedzić ten piwny zakątek podczas mojej wizyty w Warszawie. Oczywiście, nie wyszedłem z pustymi rękoma, tylko z pełnym plecakiem. W zeszłym roku sklep brał udział w akcji „Dzień Darmowej Dostawy”. Promocja z dniem darmowej wysyłki ma być kontynuowana, ale będą to akcje bardzo spontaniczne, dlatego warto śledzić fanpage sklepu. 

Browarium – Sklepy piwne  http://ebrowarium.pl – ładna czytelna strona, piwa posiadają opisy, są usystematyzowane, widoczna dostępność towaru. Strona internetowa przyjazna przeglądającemu. Możliwość tradycyjnego e-przelewu, przelewu ekspresowego bądź płatności przy odbiorze. W jednorazowym zamówieniu można zamówić 18 butelek o pojemności 0,5l. Po przekroczeniu tej ilości koszt przesyłki zostanie zdublowany. Dobry kontakt i miła obsługa – sklep potwierdza telefonicznie, gdy zamówienie jest gotowe do wysyłki. Do tej pory zamówiłem tam piwo trzy razy. Bogaty wybór piw polskich i zagranicznych. Szybka realizacja zleceń. Pewniak!

Piwoteka  http://piwoteka.pl – czytelna strona, często i na bieżąco aktualizowana, Rozbudowany system katalogowy piw – szczegółowy podział na style, kraje pochodzenia, pasteryzację. Bezpośredni odnośnik do nowych produktów (podobnie jak w przepadku dwóch poprzednich sklepów). Nie zawsze przy piwach zamieszczone są ich zdjęcia. Dostępność piwa nie jest ujęta w sposób zerowo-jedynkowy (jest lub nie), ale posiada kilka statusów takich jak: „duża ilość”, „średnia ilość”, „na wyczerpaniu” i „brak towaru”. Płatność jak wszędzie. Szybka realizacja zleceń. Do tej pory zamawiałem raz, a konkretnie (40 piw). Pewniak! Dobry kontakt i miła obsługa. Myślę, że kolejne zamówienie to kwestia czasu, gdyż stale śledzę ofertę sklepu. Od niedawna sklep współpracuje z Tomkiem Kopyrą, a w ramach tejże kooperacji oglądając filmy na jego videoblogu można zakupić piwa w tym sklepie ze zniżką. Promocja obowiązuje w dniu publikacji piwa z browaru Harviestoun Brewery. W trakcie filmu podawane jest hasło, które uprawnia do otrzymania rabatu. Czasem stosowane są promocje polegające na tym, że wybrane piwa sprzedawane są w cenie hurtowej. Można wtedy nabyć rarytasy w dobrej cenie.      

Piwa regionalne – Katowice Mariacka http://piwa-regionalne.com.pl – rozbudowany sposób wyszukiwania piw na stronie. Sama strona jest bardzo czytelna. Sklep prowadzi program lojalnościowy dla stałych klientów. Duży wybór piw z Polski i zza granicy. Sympatyczna i fachowa obsługa. Produkty na stronie są dobrze opisane, choć czasem brakuje przy nich zdjęć. Możliwość przedpłaty lub zamówienia za pobraniem (podobnie jak w Piwotece i Browarium). Jak dotąd, zamawiałem piwo w tym sklepie jeden raz. Transakcja przebiegła pomyślnie i regularnie odwiedzam stronę sklepu, by prześledzić ofertę. Następne zamówienie to nie kwestia „czy”, ale „kiedy”.

Piwosz Piwo Regionalne Retkiniahttp://piwosz-sklep.pl – sklep, który zaistniał w Internecie w zeszłym roku. Ładna strona, podział piw ze względu na różne kryteria (styl, kraj pochodzenia, woltaż, rodzaj opakowania, etc.). Przydatna funkcja w wyszukiwarce, szeregująca piwa według kryterium dostępności – te piw wyświetlane są jako pierwsze. Sympatyczna i fachowa obsługa. Dobry kontakt ze sklepem na każdym etapie realizacji zamówienia. Sklep prowadzi program lojalnościowy. Duży wybór piw. Zamawiałem tam piwo dwa razy i za każdym razem transakcja przebiegła bez jakichkolwiek problemów. Polecam.

PiwPaw http://sklep.piwpaw.pl – sklep (działający w ramach multitapu) o nieco innej formule, bowiem sprzedaje piwo rozlewane z beczek do butelek PET. Więcej na ten temat pisałem tutaj. Miła obsługa i szybka realizacja zamówienia. Można tą drogą nabyć piwa, które nie są rozlewane do butelek, a samo opakowanie jest znacznie mniej podatne na uszkodzenia. Minusem jest bardzo krótki termin przydatności zamówionego piwa do spożycia. Transakcja przebiegła bezproblemowo, a dostarczone piwo było dobre. Zamawiałem raz, a zadecydowała o tym chęć spróbowania premierowego piwa z Browaru Bazyliszek. Przy okazji zamówiłem też dwa piwa z Minibrowaru Haust. Piwo rozlewane jest do butelek PET o pojemności jednego litra.   

HOPBOXhttp://hopbox.pl – nowa inicjatywa, nie będąca sklepem internetowym, ale pozwalająca na nabycie piwa drogą internetową. Jest to platforma subskrypcyjna, czyli wykupuje się abonament a w ramach tego otrzymuje się gotowe zestawy z piwem. O samej inicjatywie więcej pisałem w tym poście. Ciekawy pomysł, który w zamierzeniu twórców ma być komplementarny dla oferty sklepów z piwem. W ofercie zestaw piw polskich lub zagranicznych. Przy zamówieniu pierwszego, zdecydowałem się na zagraniczny. Piwo dotarło szybko i w całości.

6 komentarzy: